Els experts van coincidir que cal vincular producte i territori. La propera edició es preveu celebrar a la primavera del 2021.

Èxit d'assistents al primer Fòrum Verge Extra en format virtual.

El passat divendres, 25 de setembre, es va realitzar el II Fòrum Verge Extra. L'esdeveniment s'havia de realitzar a la primavera de 2020 però es va aplaçar fins a la tardor amb motiu de la Covid-19.

La jornada va ser organitzada pels ajuntaments de Torrebesses i la Granadella, l'Escola Agrària de les Borges Blanques i la Comunitat de Municipis del Segrià Sec, amb la col·laboració del DARP, l'Associació Leader de Ponent i el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, així com nombroses empreses privades que integrades a la iniciativa. L'organització va acordar que la segona edició es realitzés de manera virtual, fet que va representar un èxit pel que fa a la participació de públic, a la qual van assistir 127 persones.

La benvinguda va anar a càrrec de Carmel Mòdol, director general d'Alimentació Qualitat i Indústries Agroalimentàries del DARP, i va anar seguida de la presentació del projecte europeu POCTEFA TRANSGROWTH, orientat a la millora de la qualitat de la producció agroalimentària. Després hi va haver una xerrada de tres experts i un debat. La cloenda va anar a càrrec de Mario Urrea, president de la Comunitat de Municipis del Segrià Sec.

Manuel Parras, catedràtic de comercialització i investigació de mercats d'oli d'oliva de la Universitat de Jaén, va destacar que tot i que la demanda mundial d'oli d'oliva estava estancada la demanda del verge extra i de l'ecològic estava en creixement, i que calia posar el valor els "valors ocults" de l'oli d'oliva (la conservació del paisatge, la sostenibilitat, el manteniment de la població al medi rural i la biodiversitat, etc..), és a dir, vincular producte amb territori.

Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, va explicar que cal donar coneixement sobre els productes que mengem ja que "el significat forma part del gust", i que cal destacar el valor saludable de l'oli verge extra amb les propietats antioxidants dels polifenols, qualsevol ciutadà ha de poder percebre la qualitat de l'oli, cal fer l'oli més atractiu per consumidor, més "sexi".

Joan Morales, director de la revista Descobrir, va exposar que la pandèmia ens ha fet adonar cal repensar el turisme de masses, cal promoure un turisme d'interior desestacionalitzat i identificat amb el territori, en aquest aspecte l'oleoturisme és una estratègia molt útil per millorar tan l'autoestima com el valor de l'oli per la vinculació que te amb el territori. També ve explicar el projecte Arrels, una iniciativa que pretén vincular petits productors de productes de qualitat i de proximitat amb els consumidors.

L'organització preveu poder realitzar la tercera edició del Fòrum Verge Extra en el format original la primavera del 2021.

Pujar